Ana içeriğe atla

Annie Ernaux: Bir Film Şeridi Gibi

Annie Ernaux çağdaş Fransız edebiyatında “bir fırsat bulup okumalı” diye geçiştirdiğim ve zamanla muhtemelen unutup gideceğim bir isimdi. Geçtiğimiz yıl aldığı Nobel Edebiyat Ödülü, Ernaux okumaya Seneler’le başlamama vesile oldu. 

Seneler, arka kapağında belirtildiği gibi “1940’lardan 2000’lere uzanan kronik bir metin”. Bir kadının çocukluk yıllarından yaşlılığına kadar geçen ömrü fotoğraf karelerinde ve video kasetlerde özetleniyor. Televizyon reklamlarında bir bayram günü torunlarını etrafına toplayıp aile albümünü gösteren büyükanneler ya da büyükbabalar gibi romandaki anlatıcı da tasvir ettiği fotoğraflar üzerinden yaşamının bir muhasebesini yapıyor.

Seneler bireysel bir roman. Anlatım biçiminden diline, üslubuna kadar her şey bu bireyselliği vurguluyor. Bir kadının yaşamının “bir film şeridi gibi” gözümüzün önünden akıp geçtiği bu bireysel anlatı, okura değil de bir dosta, bir psikoloğa ya da benzetmemizdeki gibi torunlara yazılmış kadar da samimi.

Öte yandan Seneler, bir kuşağın, politik bir çevrenin umut ve karamsarlık arasında salınan -sonunda karamsarlığa takılıp kaldığını zannettiğim- duygularını aktaran toplumsal bir roman. Üstelik, Fransa yakın siyasi tarihini çağdaş popüler kültür akımlarıyla paralel bir şekilde sunduğundan çok katmanlı bir toplumsallık barındırıyor. Anlatıcının kişisel hikâyesi, 68'lilerin siyasal tavrının on yıllar içinde geçirdiği dönüşümün bir yansıması. Ernaux, 1968 Paris'inde sokağın romantizmine kapılan bir gençliğin, 1980'lerde Sosyalist Parti'ye nasıl eklemlendiğini psikolojik bir anlatıyla aydınlatıyor. Özellikle bu bölüm, 14-28 Mayıs seçimlerinden önce okuduğum için olsa gerek, beni Türkiye’de Gezi kuşağı üzerine düşünmeye itmişti. Gezi’den 10 yıl sonra “ehvenişer” denilerek sandığa atılan oyların, seçimlerde muhalefetin olası bir zaferinde sosyaldemokratik bir seçenek yaratması mümkün müydü? Bugünden bakınca pek olası görünmüyor; ama 68’liler 1981’de Mitterand’a aynı şerhleri düşerek benzer motivasyonlarla oy vermiş ve “bir şeyler” başarmıştı. Hiçbir zaman umut ettikleri radikallikte bir sosyalizme kavuşamasalar da sağın önünü kesmenin haklı tesellisine eriştiler. Ne yazık ki kuşağımız bu teselliden de bir hayli uzak.

Kadın hikâyelerini ele alış tarzıyla Annie Ernaux, okuru karakteriyle dertleştiren; acıları, hüzünleri, sevinçleri paylaştıran, hissettiren usta bir kalem. Boş Dolaplar, bu anlamda yazarın edebi yetkinliğine tam anlamıyla teslim olduğum eseri oldu. Kitabın ilk ve en çok akılda kalan bölümü, yalnız ve genç bir kadının kürtajını ve kürtaj sonrasındaki duygularını konu alıyor. Bu bölümde Ernaux’nun güçlü tasviri, kitabı elinizden düşüremeyeceğinizi baştan haber veriyor. 

Roman, çocukluğundan üniversite yıllarına kadar iç dünyasına konuk olduğumuz bir genç kızı konu alıyor. Sınıf atlamak isteyen bir gencin, ailesine, mahallesine duyduğu dinmeyen öfke ve iğrenme hissi yer yer “asap bozucu” olabiliyor. Bunun yanı sıra ergenliğin duygusal sınavlarının böylesine çarpıcı bir dille anlatılması kimi zaman okuru çıplak hissettirecek kadar gerçekçi. Aileyi aşma, aileden özgürleşme hayali, ailenin böylesine güçlü ve baskıcı olduğu bir ülke olan Türkiye’de de pek çok gencin ergenliğinin en önemli etkenlerinden biri. Bence kim Denise Lesur’un hislerini kısmen de olsa paylaşmadığını söylüyorsa yalan söylüyordur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Devrimin ve İç Savaşın Kalbinde: Bir Habercinin Güncesi

Bundan 10 yıl önce, 26 yaşındaki üniversite mezunu bir gencin, gördüğü onur kırıcı muamelenin ardından isyan edip kendini ateşe vermesiyle başladı her şey. Arap ülkelerinin baskıcı diktatörlerini teker teker deviren, sonuçları birçok ülkede hala sürmekte olan 2011 halk ayaklanmaları, bu coğrafya için çalkantılı günlerin ilk adımıydı. Silsile halinde birçok ülkeye sıçrayan ayaklanmalar; yalnızca ayrıcalıklı sınıflar, yönetici elit ya da eli kanlı güvenlik güçleri için değil; aynı zamanda özgürlük ve sosyal adalet talep eden sıradan insanlar, siviller için de trajik bir süreci başlattı. Gazeteci Can Ertuna’nın NTV muhabirliği sırasında Arap isyanlarının kalbindeki habercilik deneyimlerini aktardığı kitabı  Arap İsyanları Güncesi , olayların farklı ülkelerdeki özgün seyrini ve şiddetle ilişkisini yansıtıyor. Ertuna; önce Tunus, ardından Mısır, Libya ve Suriye’deki gözlemlerini bu ülkeler hakkındaki araştırmalarıyla da harmanlamış olduğundan elimizdeki kitabın bir günceden beklenen öznelli

Nedim Gürsel’in Mısır Yolculuğu

Edebiyatımızın en üretken yazarlarından biri Nedim Gürsel. Üstelik üretkenliği, niteliğini gölgede bırakmayan türden. Henüz “Söz Uçar”ın dumanı üstündeyken yeni bir kitapla karşımızda: “Piramitlerin Gölgesinde”. Piramitlerin Gölgesinde, Nedim Gürsel’in Mısır yolculuğunun kitabı. Deneme türünde kaleme alınsa da röportaj türüne pek uzak değil. Yazar, kitabın henüz başında okuru, ölümün ürperticiliği ile ölümsüzlüğün ihtirasını bünyesinde cisimleştiren Gize’ye çağırıyor. Sfenkslerin heybetinin ve binyılları deviren dirençlerinin etkisinde, yolu Gize’ye düşenleri anımsıyor ve anımsatıyor. Nedim Gürsel eserlerinde, kendi bellek süzgecinden geçirdiği sanatsal ya da folklorik ögelere sıkça başvuran bir yazar. Anlatımını kimi zaman bir şiir, kimi zaman diline dolanan bir türkünün yarım yamalak nakaratıyla zenginleştiriyor.  Bence Nedim Gürsel’i başarılı kılan konulardan biri de bu. Edebiyatta 50. yılı arkasında bırakan bir yazar, iflah olmaz bir merakla ve daha da önemlisi, ele alacağ

Atay'ın Demiryolu Hikayecileri'nde "İktidar"

          Şehre uzak bir kasabada, bir demiryolu istasyonunda hikayeler yazıp satarak hayatını kazanan bir hikayecinin anlatımıyla Demiryolu Hikayecileri, iktidar – edebiyat ilişkisi bağlamında incelenmesi yerinde olan hikayelerden biridir. Oğuz Atay’ın bu hikayesi, üç seyyar hikaye satıcısı ve çalıştıkları istasyonun şefi etrafında gelişmektedir. İstasyonda çalışan hikayeciler, diğer seyyar satıcılar ve istasyon şefi arasında kurulan ilişkiyi belirleyen bir takım etkenler vardır. Bu etkenleri, Oğuz Atay’ın satırlarından yansıyan ekonomik, siyasal, sosyal gerçekler olarak da görebiliriz. Savaşın ekonomik ve sosyal koşulları, seyyar satıcıların sağlıkları, yaşam ve çalışma şartları sebebiyle üzerlerine sinmiş olan çaresizlik; hikayenin karakterleri arasındaki ilişkiyi de belirlemektedir. Bu sosyolojik yapı ve piyasa koşulları, hikayede aradığımız iktidar ilişkilerini var ettiği gibi kendi içlerinde de farklı iktidar öğeleri barındırıyor olabilirler.           İstasyon şefinin sırad