Ana içeriğe atla

Nart Destanındaki Sürgün Kütüphaneci: Feridun Büyükyıldız

Otobüsten inince tereddüt etmeden bana yöneldi ve elini uzattı. Sabiha Gökçen Havalimanından Taksim'e gelene kadar üç-beş şehir büyüklüğünde yerleşimi geride bıraktığından olacak, ilk sözünde "Dostum" dedi, "Bu İstanbul vahşi, korkunç bir şehir." Yazışmalarımızdan, sosyal medyadan, okuduğum kitabından tanıdığım Feridun Büyükyıldız'la, bana hitabı gibi sıcak bir sohbete koyulup Beşiktaş dolmuşlarına yürüdük.  Taksim Meydanı her cuma akşamı kadar renkli ve canlıydı.

Galatasaray Üniversitesi İnsan Hakları Kulübünün çocuklara yönelik insan hakları atölyesi olan Çocuk (H)aklı Projesi için 9-10 Aralık'ta konuğumuz oldu Feridun Bey. Bizse büyük bir ihmal sonucu, otel rezervasyonunu varış gününe kadar yaptırmamış, o gece yer bulabildiğimiz tek pansiyonda konuğumuza yer ayırtmıştık. Çarşının kalabalığına karışıp pansiyona ulaştık. Kayıt yaptırdıktan beş dakika sonra pansiyonun karşısındaki birahanede sohbeti koyulaştırmıştık. Esprili, güler yüzlü, yaşamayı ciddiye alan bir yazar... Projeden, insan haklarından, sivil toplumdan, akademiden konuştuk. Peksimet Köyü Çocuk Kütüphanesini yaratan ruhtan, emek ve paylaşımdan konuştuk. Biraz Bodrum Gümüşlük'teki yaşamından söz etti. Özetle bu tanışma, belki bir iki saati aşmayan, ama dolu dolu bir sohbetle, bende büyük heyecan yaratan bir olay oldu.

Ertesi gün, yani insan hakları gününde, Ortaköy sahilinde buluşup Okmeydanı'na geçtik. Takside, taksicilerin müşteri seçmesi üzerine açılan sohbetin, bir zeka oyununa dönüşmesini izledim. Milletinin başına çoban isteyen Giresunlu taksi şoförümüz aslında halinden epey memnundu. Birkaç dakika içerisinde kendi eğitimli kızlarının; kimsenin yönetimine ihtiyaç duymadan, kimseye de çoban olmadan hayatlarını kazanabileceklerine ikna oluşuna tanıklık ettim. Kent yaşamının sorunları söz konusu olduğunda taksi şoförümüz köye dönmenin doğuracağı sorunlara değindi. Yazarımız ise bir an evvel köyüne dönmeye kararlı gibiydi.

Proje yerine varınca, şapka ve pardösüsüyle girdiği sınıfta, yorgun ve biraz da sıkılmış çocukları büyüledi. Kitaplarını imzalarken, gözleri parlayan, yazar olmak isteyen bir çocuğun hayaline dokundu. Ve rüzgar gibi geçti Mahmut Şevket Paşa Bilim Evinden çocuk kitabı yazarı Feridun Büyükyıldız.

Kendisini epey ürküten İstanbul, konuğumuz ayrılmadan, ailesini ve dostlarını endişelendirmeyi de başardı. Beşiktaş patlamasının olduğu korkunç gecenin ertesinde, sözleştiğimiz üzere sabah 9'da kaldığı pansiyonun önünde kahvaltı için buluştuk. Bu sefer, sorularım üzerine Nart Mitolojisinden, köşe yazarlığı deneyimlerinden bahsetti. Elbette Türkiye'yi de konuştuk, siyaseti de. Ardından Kadıköy'de vedalaşmak üzere vapura bindik. Karşıya geçerken boğazı doyasıya seyretti.

Kafkasyadan mı, Ankara'dan mı, yoksa İstanbul'da Bodrum'dan mı bilemedim; ama gönüllü/zorunlu bir sürgündü kütüphaneci dostum. Şimdi iki günde hasret kaldığı, dönmeye can attığı köyünde, Gümüşlük'tedir. Bir eli kadehinde, gözü Akdeniz'dedir. Belki bir kış gecesi, benim aklımın Nart mitolojisinde olması gibi, onun aklı da dokunduğu çocuklarda, bizdedir.

Yorumlar

  1. Çok güzel yazmışsın Ertuğrul, bu kadar taze bir dostluğa böylesine kıymet vermen beni çok etkiledi.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Devrimin ve İç Savaşın Kalbinde: Bir Habercinin Güncesi

Bundan 10 yıl önce, 26 yaşındaki üniversite mezunu bir gencin, gördüğü onur kırıcı muamelenin ardından isyan edip kendini ateşe vermesiyle başladı her şey. Arap ülkelerinin baskıcı diktatörlerini teker teker deviren, sonuçları birçok ülkede hala sürmekte olan 2011 halk ayaklanmaları, bu coğrafya için çalkantılı günlerin ilk adımıydı. Silsile halinde birçok ülkeye sıçrayan ayaklanmalar; yalnızca ayrıcalıklı sınıflar, yönetici elit ya da eli kanlı güvenlik güçleri için değil; aynı zamanda özgürlük ve sosyal adalet talep eden sıradan insanlar, siviller için de trajik bir süreci başlattı. Gazeteci Can Ertuna’nın NTV muhabirliği sırasında Arap isyanlarının kalbindeki habercilik deneyimlerini aktardığı kitabı  Arap İsyanları Güncesi , olayların farklı ülkelerdeki özgün seyrini ve şiddetle ilişkisini yansıtıyor. Ertuna; önce Tunus, ardından Mısır, Libya ve Suriye’deki gözlemlerini bu ülkeler hakkındaki araştırmalarıyla da harmanlamış olduğundan elimizdeki kitabın bir günceden beklenen öznelli

Nedim Gürsel’in Mısır Yolculuğu

Edebiyatımızın en üretken yazarlarından biri Nedim Gürsel. Üstelik üretkenliği, niteliğini gölgede bırakmayan türden. Henüz “Söz Uçar”ın dumanı üstündeyken yeni bir kitapla karşımızda: “Piramitlerin Gölgesinde”. Piramitlerin Gölgesinde, Nedim Gürsel’in Mısır yolculuğunun kitabı. Deneme türünde kaleme alınsa da röportaj türüne pek uzak değil. Yazar, kitabın henüz başında okuru, ölümün ürperticiliği ile ölümsüzlüğün ihtirasını bünyesinde cisimleştiren Gize’ye çağırıyor. Sfenkslerin heybetinin ve binyılları deviren dirençlerinin etkisinde, yolu Gize’ye düşenleri anımsıyor ve anımsatıyor. Nedim Gürsel eserlerinde, kendi bellek süzgecinden geçirdiği sanatsal ya da folklorik ögelere sıkça başvuran bir yazar. Anlatımını kimi zaman bir şiir, kimi zaman diline dolanan bir türkünün yarım yamalak nakaratıyla zenginleştiriyor.  Bence Nedim Gürsel’i başarılı kılan konulardan biri de bu. Edebiyatta 50. yılı arkasında bırakan bir yazar, iflah olmaz bir merakla ve daha da önemlisi, ele alacağ

Atay'ın Demiryolu Hikayecileri'nde "İktidar"

          Şehre uzak bir kasabada, bir demiryolu istasyonunda hikayeler yazıp satarak hayatını kazanan bir hikayecinin anlatımıyla Demiryolu Hikayecileri, iktidar – edebiyat ilişkisi bağlamında incelenmesi yerinde olan hikayelerden biridir. Oğuz Atay’ın bu hikayesi, üç seyyar hikaye satıcısı ve çalıştıkları istasyonun şefi etrafında gelişmektedir. İstasyonda çalışan hikayeciler, diğer seyyar satıcılar ve istasyon şefi arasında kurulan ilişkiyi belirleyen bir takım etkenler vardır. Bu etkenleri, Oğuz Atay’ın satırlarından yansıyan ekonomik, siyasal, sosyal gerçekler olarak da görebiliriz. Savaşın ekonomik ve sosyal koşulları, seyyar satıcıların sağlıkları, yaşam ve çalışma şartları sebebiyle üzerlerine sinmiş olan çaresizlik; hikayenin karakterleri arasındaki ilişkiyi de belirlemektedir. Bu sosyolojik yapı ve piyasa koşulları, hikayede aradığımız iktidar ilişkilerini var ettiği gibi kendi içlerinde de farklı iktidar öğeleri barındırıyor olabilirler.           İstasyon şefinin sırad